Sabtu, 7 November 2015

Adil

Kadang kadang hidup ni tak akan pernah rasa adil bagi kau? sebab apa? sebab sikap manusia tu sendiri yang tak pernah puas. tamak. haloba. ya, itu la manusia. lumrah. sebab kita bukan maksum macam nabi. kita takkan pernah terlepas dari melakukan dosa.

saban hari aku cuba mengingatkan diri aku, apa matlamat hidup aku. siapa pencipta aku. siapa perlu aku berbakti. pencipta aku adalah maha pemurah. tidak pernah pilih kasih. apa yang diberi semuanya adil. kita, setiap kita ada bahagian masing-masing, maksud aku rezeki. jangan lah kita bersikap dengki dan duduk di takuk yang sama. maksud aku bila nampak orang lain berjaya, kau dengki, kau berkata buruk pasal si polan, kau mengumpat, kau mengeji. manusia, cepat melatah dengan hasutan syaitan. dia bisik sikit, puh kau melatah. seharusnya kau bermuhasabah. apa yang telah kau lakukan untuk apa yang kau ada sekarang. seharusnya bila kau nampak kawan kau berjaya, haruslah kau berbangga dan mendoakan yang baik-baik. kau jadikan dia inspirasi kau. "kalau dia boleh, why not aku? "

sekian omelan petang hari sambil dengar lagu shuffle.

kata kata ni lahir dari hati ku yang tulus.

sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan