Sabtu, 15 Ogos 2020

Kereta

 Dulu masa kecik2 maksud aku time dah kenal jenis2 kereta tu selalu berangan bila dah besar nanti dah ada duit sendiri nak beli kereta sekian sekian sekian. Ada banyak je list dream cars time tu, ala brand-brand kereta yang ada time tulah.

Tapi bila dewasa dah ada duit sendiri terus lupa apa dream cars masa kecik2 dulu. Beli kereta ikut kemampuan diri dan asal boleh bergerak je pun dah ok. Irony kan?

Siang tadi borak dengan adik aku pasal jenis2 kereta yang ktorang berangan nak beli masa belum bekerja hahah. Dulu wishlist kereta lain, bila nak beli kereta, beli yang mana mampu je haha. Sebab sedar diri tak mampu nak pakai kereta mahal sebab fikir mana nak cekau duit untuk maintenance kereta, renew insurance dan roadtax dan tayar 4 biji tu. Lagi mahal kereta tu lagi tinggi lah kos2 yang bersangkut dengan kereta tu. Nak bayar installment tu fikir dua tiga kali lah haha

Aku cakap kat adik aku:

"Abah pernah cakap jangka hayat kereta tu 5 tahun je sebab lepas 5 tahun tu performance dia akan kureng sikit even kita hantar servis ikut timing dia, means tak pernah missed servis kereta even sekali pun. So kalau dah 5 tahin kereta tu boleh la tukar kereta lain. Bagi akak kalau jenis suka nak tukar2 kereta cukup 5 tahun trade in je beli kereta baru. Tapi kalau akak, kereta akak beli tu akak takkan makeup, tambah body kit, tinted bagai. Akak just buat yg basic je, kalau tinted tu seller dah tinted takat tu akak ambik je takde nak topup2 kasi lagi gelap ke apa sebab akak tahu aku pakai kereta ni 5 tahun je so aku tak nak keluar duit lebih atas kereta ni. Takde nak tukar2 sportrim. 

Tapi kalau sayang kereta tu mmg beli untuk asset bergerak dan nak pegang sampai akhir hayat, then invest la improvise kereta tu on accessories (tinted, body kit, sportrim). "

Well masing2 ada pendapat masing2 kan. Kalau dah kaya sangat boleh je pasang kereta banyak2 dan tukar kereta sekerap mungkin ikut kemampuan korang lah haha

Tu je nak cakap. ok Bye!

p/s: Aku bahasakan diri aku akak kat adik2 aku :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan