Sabtu, 26 Jun 2021

Cerita zaman sekolah

Assalamualaikum...Hai..

Hari ni aku nak flashback to zaman persekolahan. Semua orang mesti ada favourite subjek masa zaman sekolah dulu kan. dari sekolah rendah sampai lah ke zaman sekolah menengah. Dan mesti ada subjek yang korang least favourite. 

Aku tak ingat apa favourite subjek aku time sekolah dulu, selalu bergantung pada cikgu tu best ke tak. Hahaha. Tapi masa sekolah rendah aku kurang suka subjek bahasa inggeris. sebab dari lahir aku cakap melayu so aku tak faham macam mana bahasa inggeris ni berfungsi. Bak kata orang melayu cakap, dari kecik makan belacan, mestilah lidah pun bunyi melayu je. Selamba je, entah betul ke tak apa aku cakap ni haha. Lainlah kalau makan cheese, western food, confirm cakap english berbuih macam bertih jagung. ok dah start merepak dah aku ni hahah.

Tapi, alhamdulillah result UPSR aku subjek English dapat B. Ok lah tu kan, satu improvement untuk orang yang tak suka subjek english haha. Tapi perspektif aku terhadap bahasa inggeris berubah bila aku masuk sekolah menengah. Time tu la aku dah start jatuh cinta pada subjek english haha. Yang membuat aku mula untuk suka pada bahasa inggeris bila cikgu yang ajar subjek tu is orang melayu. Eh bukan bias tau. Masa sekolah rendah dari aku darjah satu sampai darjah enam, teacher aku indians. Teacher english aku ajar bagus cuma masa tu minat pada subjek english belum terbit lagi. Tak tahu kenapa. Aku UPSR dapat english B pun sebab aku target 5 A time tu. Tapi disebabkan kurang minat, so untuk aku faham English tu memang payah. Tu yang dapat B je.

Tapi bila masuk sekolah menengah, teacher aku orang melayu. So aku macam kagum lah wah cikgu ni terer betul english dia, tu yang membuat aku bersemangat untuk belajar subjek english. Masa tu aku fikir, kalau cikgu ni boleh buat, takkan aku tak boleh kan? Tak silap aku dari aku form 1 sampai aku form 5. teacher aku is orang melayu. Disebabkan aku sudah suka pada english, tu yang PMR & SPM english aku dapat A hahah. Terbalik dgn BM plak. BM masa PMR & SPM dapat B. Adoi.. buat malu orang melayu je. hahah. 

Aku dulu masa sekolah rendah memang ada masalah untuk tidur. Memang susah nak tidur la. Tak tahu kenapa. So apa aku buat is aku akan berangan. Setiap malam sebelum tidur aku akan berangan sampailah aku mengantuk dan tidur. Aku ni memang dari kecik kuat berimaginasi haha. So bila da dewasa ni terbalik, senang pulak tidur sampai orang lain jeles. Aku letak kepala je tak lama lepas tu aku dah berdengkur hahah. Dorang kata senang gila aku tidur.

Ok, sambung balik. Disebabkan aku ni mmg kuat berimaginasi, so bila bab buat karangan aku akan pilih bahagian cerita. Kan bahagian karangan ada part yang korang kena pilih untuk mengarang, tak kisah lah fakta ke, based on peribahasa ke atau pun dia bagi topik dan kita reka cerita sendiri. Rasa macam dia bagi 5 pilihan dan kita pilih satu kan. BM dan English sama je, dua2 ada. Tu zaman aku lah, tak tahu sekarang silibus macam mana. Dah lah kena karang dalam 250 atau 350 patah perkataan kan? So aku ni bab fakta memang kurang sebab malas membaca. Disebabkan aku ni suka berangan, so aku pilih item yg dia bagi situasi dan kita olah cerita sendiri. haha. Situ memang aku merepek habis-habisan weh. hahah. nasib score haha. Aku memang paling benci bahagian karangan tak kisah BM atau English haha

So sampai dah tua ni memang aku kuat drama, kuat berimaginasi haha. Hei tapi itulah kekuatan aku. Kalau tak jangan harap boleh dapat result A / B tau. haahah. ada lagi satu kesusasteraan/literature. aku paling benci haha sebab ayat dia ya ampun. haha. Aku tak suka novel, masa tu prefer lagi cerpen/short story haha. Tapi sejarah memang aku power, selalu score. Tak tahu kenapa. Maybe sebab kelebihan tu diwarisi dari abah kut. Sebab abah memang suka sejarah. Bab kira2 memang aku low lah. Math masa Form  2 dan 3 cukup makan je pass, maybe C kut. Tapi masuk form 4 sampai 5, add math sokmo fail haha. Nasib baik bila SPM score C haha. Itupun dah buat aku happy haha. Math mod alhamdulillah A. Tu yang sekarang kerja as accountant haha. Eh bidang perakaunan. Oh SPM aku tak ambil akaun ya, aku memang budak aliran sains. Cuma diploma aku dapat offer kos akaun, so grab jelah. Then sambung degree kos yang sama, dan sekarang ambil paper professional akaun dan alhamdulillah rezeki keje di bidang yg sama. Maybe da rezeki aku kat situ kut. Padahal dulu aku benci gila topik akaun. Kan masa form 3 ada subjek kemahiran hidup, dalam tu ada topik perniagaan dan kena belajar akaun. Aku masa tu memang tak faham langsung apa aku belajar. Apa debit kredit ni. Now alhamdulillah dah master bahagian tu haha. Tu namanya jodoh. jangan benci nanti berjodoh hahaha

Apa lagi nak bebel ya.. Tu je la dulu. Nanti sambung cerita lain plak ya..

Bye.

-27/6/2021, 1.14 am-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan